Tammikuun jäsentiedote
Hyvää alkavaa ratsastusvuotta 2009,

toivottavasti olette kaikki saaneet viettää leppoisia päiviä hevostenne kanssa Joulun aikaan.

Seuramme toimintaa leimaa tulevana vuonna kenttäprojekti ja sen vaikutus kisojen järjestämiseen Myllykylässä. Kisathan ovat olleet paitsi ratsastajille mukavaa ja jännittävää ohjelmaa, myös seuran merkittävin varojenkeruumuoto. Täytyy muistaa kuitenkin että seura on paljon muutakin kuin pelkkiä kisoja. Hyvänä esimerkkinä nyt starttaava Horsebic, jossa junnut (ilmaiseksi) ja aikuiset voivat osaavassa ohjauksessa jumpata itsensä näännyksiin... Ainakin naurussa on noilla tunneilla pitelemistä kun joukolla koikkelehdimme pohkeenväistöt ja sulkutaivutukset jumppasalissa. Tuskin maltan odottaa, siinä oppiikin kuulemma mielettömästi!

Tärkein tavoitteemme tälle vuodelle on käynnistää junnutoiminta uudelleen ja löytää sille vetäjä. Luvassa vetäjälle on mm. seuran sponsoimia koulutuksia, sekä mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä toimintaa ja tapahtumia järjestetään.

Lue alla olevasta tiedotteesta tarkemmin mitä uusia kujeita uusi vuosi tuo tullessaan.

teirän
Kirsti

Jäsenlaskut 2009

Jäsenlaskut tulevat jäsenille suoraan SRL:stä. Hippos nro 1/09 postitetaan 25.1.2009 mennessä jäsenlaskunsa maksaneille jäsenille. Hippos nro 2/08 mukana tulee jäsenkortti. Jäsenmaksut vuonna 2009:
- täysjäsen: seniori 39 euroa, juniori 36 euroa
- perhejäsen: seniori 21,50 euroa, juniori 18,50 euroa
- kannatusjäsen: 15 euroa
Tietoa jäseneksi liittymisestä ja jäseneduista http://www.kurikanratsastajat.net/jaseneksi.html

Kenttäprojekti tarvitsee puutavaraa

Myllykylän kentän uudistustyöhön tarvitaan lahjoituksina 250 tukkipuuta. Puutavara sahataan ja laudat käytetään varastorakennukseen ja alueen aitaamiseen. Tähän on budjetoitu eritääin vähän rahaa ja paljon kökkätunteja, joten projektin käytännön töistä tämä koskettaa seuramme jäseniä eniten.

PYYDÄMME SIIS JÄSENILTÄ LAHJOITUKSINA TUKKEJA (n. 4,5m). Jokainen jäsen voi kysyä vanhemmiltaan, sukulaisiltaan tai metsänomistaja ystävältään tukkipuita lahjoituksena seuralle, hyvään tarkoitukseen. Lahjoittaja merkitään myös kökkälistaan puun kaatamisen ja metsätienvarteen siirron osalta.

Projektiryhmä on järjestänyt kolme riuskaa pölkkyjen hakijaa maaliskuun alkuun. Tukit on oltava siis tien varressa maaliskuun alussa. Myöhemminkin voi tukkeja lahjoittaa, jos ne tuo itse Salon entisen koulun kentälle tai suoraan sahurille Varpahaiskylään.

ILMOITTAKAA LAHJOITUKSEN MÄÄRÄ, LAHJOITTAJA SEKÄ TUKKIEN SIJAINTI KÄKELÄ-PETÄYKSEN ARILLE MAHDOLLISIMMAN PIAN (0504010709)

terveisin
Rojektiryhmärämä

Horsebic alkaa Kurikassa

Horsebic on ratsastuksen uusi opetusmetodi. Tiivistettynä, se on ratsastusta ilman hevosta. Lajissa yhdistyvät kaksi asiaa, ratsastuksen teoria sekä fyysinen lajitekniikka. Horsebic-tunnit alkavat Kurikassa 12.1. Ohjaajana toimii Heidi Salo ja tunnit pidetään Paulaharjun koulun (Koulupolku 3) liikuntasalissa maanantaisin kello 18-19.

Tunnit ovat avoimia kaikille ja tunnin hinta on 5 euroa. Kurikan Ratsastajat maksaa juniorijäsenten osallistumismaksun (jäsenkortti mukaan!!) osana junnutoiminnan kehittämishanketta. Varaa etukäteen paikkasi tunnille 040 - 518 4051 tai heidi.salo(at)horsebic.fi, näin varmistat että mahdut ryhmään mukaan (max 15 hlö/ryhmä) tai tarvittaessa voidaan järjestää toinenkin ryhmä. Horsebiciin ilmoittaudutaan aina viimeistään tuntia edeltävänä sunnuntaina.

Kilpailuluvat ja -maksut

Ratsastajat, joilla on viime kaudella ollut alue- tai kansallinen kilpailulisenssi, saavat tälle vuodelle automaattisesti laskun samasta lisenssistä. Jos haluaa eri lisenssin kuin viime vuonna, siitä pitää ilmoittaa jäsensihteeri Kristiina Peltoselle (kripe@kauhajoki.fi tai 040-5827410). Jäsenlasku tulee olla maksettu ennen kuin lisenssilasku annetaan jäsenelle. Aluelupa tulee maksaa viimeistään 20.2. jotta tieto ehtii jäsenkorttiin. Jälkeenpäin maksaneille ei toimiteta uusia jäsenkortteja. Aluelupa maksaa 15e ja kansallinen lupa 120e.

Uusien aluelupien myöntäminen edellyttää koulutuksen ja kokeen suorittamista. Lisäksi ennen luvan myöntämistä ratsastajalla tulee olla hyväksytty suoritus seuratasolta (koulu helppo C ja/ tai este 80cm, ponit 70cm, pikkuponit 60cm). Kilpailusuoritus saa olla enintään yhden vuoden vanha. Jos ratsastajalla on ollut lisenssi viimeksi yli kolme vuotta sitten, hänen tulee suorittaa koe uudestaan. Aluelupakoulutukseen voi osallistua ennen lupaan vaadittavia kilpailusuorituksia, mutta aluelupa myönnetään vasta, kun hyväksytyt suoritukset on saavutettu.

Mikäli koulutukselle on tarvetta, ilmoittaudu 20.1. mennessä Mapelle maria.rikala(at)netikka.fi (huom. vastauskuittaus lähetetään vasta 20.1. jälkeen, koska Mape on matkoilla). Koulutus järjestetään Kurikassa, jos tulijoita on riittävästi (noin 10), muuten tehdään yhteistyötä lähialueen seurojen kanssa.

Hevosten vuosimaksut haetaan Kipasta kohdasta Ratsujen vuosimaksut. Hevosen vuosimaksu on 20 euroa. Kaikki maksut tulee suorittaa vähintään kolme viikkoa ennen kilpailua, jotta voidaan taata tietojen löytyminen Kipasta. Jos maksettuja tietoja ei löydy Kipasta kilpailun viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä, ratsukolla ei ole kilpailuoikeutta.

Muista rokotus ja rekisteröinti

Muistathan huolehtia hevosesi rokotuksista! KuRat ottaa seurakisoissaan käytäntöön hevosten rokotustodistusten tarkistamisen vuoden 2009 alusta. Hevosinfluenssa on hankala sairaus ja ikävä tuliainen kilpailuista. Rokottamalla hevosesi suojaat sitä ja kanssakilpailijoita tartunnan leviämiseltä. Kilpailujen kansliassa tulee esittää rokotustodistus, josta käy ilmi, että hevonen on rokotettu SRL:n sääntöjen mukaan.

Hevosten rekisteröinti Suomen Hippokseen tulee pakolliseksi 2009. Aluekilpailuissa voi kilpailla jo myönnetyillä AAA-numeroilla vuoden loppuun asti, mutta uusia numeroita ei enää tehdä. SRL voi myöntää SRL:n kilpailunumeron hevosille, joilla on virallinen EU-passi. Lisää tietoa rekisteröinnistä http://www.hippos.fi ja hevosten kilpailuttamisesta http://www.ratsastus.fi. SRL:n kilpailujärjestelmän mukaan hevosten tulee seurakilpailuissakin olla rekisteröityjä Hippokseen. EU:n tunnistusasetuksen mukaisesti kaikki hevoset ja ponit tulee olla tunnistettuja vuoden 2009 loppuun mennessä, ja ne tulee rekisteröidä Suomen Hippokseen.

Kilpailuyhteistyö Ilmajoen Ratsastajien kanssa

Ilmajoen Ratsastajat ovat johtokunnassaan päättäneet, että tulevalla kisakaudella KuRattia edustavat ratsukot kilpailevat heidän seurakisoissaan 'jäsenhintaan'. Lähtömaksu Ilmajoella on 8 euroa, jäsenille 4 euroa. Tämä on erittäin merkittävä kädenojennus meille nyt kun kenttä on remontissa. Kilpailukokemus on tärkeää ja sitä karttuu vain kisoissa käymällä. Ilmajoen maneesilla on seurakisoissa aina mukava ja rauhallinen tunnelma, siellä on oikein hyvä aloittaa kilpailu-uraa.

Ei ole ilmaisia lounaita -sanonta pitää paikkansa tässäkin. IR:n johtokunta lausuu, että tämä etu Kurikan Ratsastajille edellyttää sitä, että kisoissa on myös KuRat:laista JOHTOKUNNAN ULKOPUOLISTA kökkäväkeä. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että kun ilmoittaudut IR kisoihin, kerro myös samalla kenet kaverisi tai vanhempasi otat mukaan kökkään. Rataa voi rakentaa, purkaa, liputtaa, valvoa verkkaa, olla maneesin ovenavaaja jne...

ps. muistithan että myös Ilmajoella kisaratsut tulee olla rokotettuja SRL sääntöjen mukaan.

Vuosikokous lähestyy - johtokuntaan tarvitaan uusia jäseniä

Kurikan Ratsastajien vuosikokous pidetään alkuvuodesta. Asialistalla sääntömääräiset asiat, muun muassa johtokunnan jäsenten valinta. Kaksivuotiskautensa jälkeen erovuoroisia ovat Marjo Hautaviita (ei käytettävissä) ja Mervi Jyllilä (ei käytettävissä). Lisäksi Anne-Mari Kalemaa on ilmoittanut eroamisesta.

Puheenjohtaja valitaan vuodeksi kerrallaan. Kirsti Mäki-Paavola on käytettävissä myös ensi vuonna. Mikäli olet kiinnostunut osallistumisesta seuran päätöksentekoon, ota yhteyttä sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net tai keneen tahansa johtokunnan jäseneen. Heiltä saat myös lisätietoa johtokunnan tehtävistä.

Tilaa Pohjanmaan uutiskirje

Jo vuosia ilmestynyt seuratiedote jää historiaan vuoden vaihteessa ja tilalle tulee sähköinen uutiskirje. SRL / Pohjanmaan alue alkaa toimittaa noin kerran kuussa ilmestyvää sähköpostiin tilattavaa uutiskirjettä. Uutiskirje sisältää mm. tietoa alueen kilpailuista, koulutuksista ja tapahtumista sekä alueen ajankohtaisia tiedotteita. Ensimmäinen uutiskirje ilmestyy tammikuussa.

Uutiskirje on kaikkien kiinnostuneiden tilattavissa, ja se sisältää varmasti hyödyllistä tietoa kaikille hevosten parissa toimiville – niin harrastajille, kilpailijoille kuin ratsastajien taustajoukoillekin. Tilaus onnistuu helposti alueen internet-sivujen http://www.ratsastus.fi/pohjanmaa oikeassa laidassa olevan linkin ”Tilaa Pohjanmaan uutiskirje” kautta.

KuRat sai seuratoiminnan kehittämistukea

Lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnan kehittämistukea myönnettiin tänä vuonna neljälle Pohjanmaan alueen ratsastusseuralle. Yksi tukea saaneista seuroista on Kurikan Ratsastajat! KuRat sai 500 euroa junioritoiminnan kehittämishankkeeseen. Tuet ovat opetusministeriön liikuntayksikön myöntämiä ja kokonaisuudessaan Veikkauksen tuottoa. Nuori Suomi jakaa tukirahat yhdessä urheilun lajiliittojen ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa.

Kurikan Ratsastajien Junnukerhon toimintaa halutaan laajentaa Horsebic-tunneilla. Horsebic on uusi, tehokas liikuntamuoto; ratsastusta maasta käsin ilman hevosia. Nuorten toiveesta heille järjestetään koulutusta kisojen järjestämisestä ja heitä tuetaan osallistumaan myös muihin koulutuksiin. Seuran nuoret ovat keränneet varoja omaan toimintaansa järjestämällä leikkimielisiä lasten kisoja, ja tätä toimintaa on tarkoitus jatkossa kehittää. Seura haluaa lisäksi kouluttaa harrastemanagerin nuorten tueksi.

Kurikkalaisille kunniaa valokuvauskisassa

Pohjanmaan ratsastusjaoston järjestämässä valokuvauskilpailussa kaksi KuRattilaista sai kunniamaininnan kuvistaan. Sari Vainio ja Jenni Lampi onnistuivat nappaamaan tuomaria miellyttävät kuvat. Lue lisää ja katso kuvat http://www.pohjanpotku.net.