Syyskuun jäsentiedote
Heissuli!

Kelit senkun viilenee ja hevosten talviturkit jo uhkaavasti tihentyvät. Meillä vielä onneksi kesäkausi jatkuu hetkisen ainakin kisakentillä. Suomenhevosten kuninkaallisissa oli kuulemma mukavaa ja ilmat suosivat kurikkalais-ilmajokista retkuetta. '...Oi jospa oisin saanut olla mukaana...'

Myllykylän kentällä järjestetään vielä tänä syksynä kisakauden huipennukset, SEURAMESTARUUSKILPAILUT niin este- kuin kouluratsastuksessakin. Pikkujunnut, junnut ja sennut kisaavat omissa sarjoissaan, joten nyt kaikki kynnelle kykenevät mukaan kisaamaan!

Kilpailujen jälkeen on aika aloittaa talvikauden tiukka treenaaminen ja rento harrastelu. Koska seuramme sääntöjä muutettiin siten, että kankea syyskokouskäytäntö jää pois, olisi lokakuun lopulla mukava viettää kuitenkin yhteinen ilta vaikkapa kauden päättäjäisten muodossa?

Kauden päättäjäisissä luovutetaan mestaruuspokaalit, tutkitaan kuvakisan tuloksia ja kuunnellaan vielä salaisuutena pidettävää mielenkiintoista luentoa... Perinteiset palkitsemiset suoritetaan myös kauden päättäjäisten yhteydessä. Varatkaa siis kalenteriin perjantai lokakuun 24. ilta Kurikan Ratsastajien kauden päättäjäisiä varten!

KuRatin toimintakalenterissa on paljon muutakin mukavaa tulossa syksylle, lukekaahan tiedotteesta lisää :)

Nähdään kisoissa!

t. Kirsti

Johtokunta tiedottaa

- Anne-Marin puhelinnumero on muuttunut. Uusi puhelinnumero on 0400-108282.

- Mape etsii apulaiswebmasteria nettisivujen päivittämiseen, ettei sivujen päivitys olisi yhden (kiireisen) ihmisen varassa. Päivitystaitoiset voivat ilmoittautua maria.rikala(at)netikka.fi.

Loppuvuoden jäsenhinnat

SRL alentaa jäsenhintojaan 1.9.-31.12.2008. Kurikan Ratsastajiin liittyvät uudet jäsenet saavat saman verran alennusta loppuvuoden jäsenmaksusta 1.9. alkaen.
Loppuvuoden jäsenhinnat:
Täysjäsen: seniori 18 euroa, juniori 17 euroa
Perhejäsen: seniori 10 euroa, juniori 9 euroa

HUOM! Tarkista, että jäsenyytesi on voimassa, jos osallistut kilpailuihin. Esim. valokuvauskilpailu on tarkoitettu KuRat-jäsenille. Jos et ole saanut jäsenkorttia tai Hippos on jäänyt saamatta, on syytä epäillä, että jäsenmaksu on jäänyt maksamatta. Jäsenyyden voi tarvittaessa tarkistaa jäsensihteeriltä, satu.lohikoski(at)jakk.fi tai 040-5376975/ Satu.

Tutustumispäivät

Seuran jäsenmäärä on ilahduttavasti kasvanut tänä vuonna jo yli puolitoistakertaiseksi viime vuoteen verrattuna. Niinpä järjestämmekin tutustumispäiviä kurikkalaisille talleille ja mahdollisesti myös muihin hevosalan yrityksiin ja yhteisöihin. Tutustumispäivät alkavat Kauppilan tallilta lauantaina 20.9. klo 12-14. Avoimet ovet ja myymälä avoinna, tervetuloa!

Myöhemmin tutustumispäiviä on tulossa ainakin Hakunin hevos- ja kotieläintilalle ja Laulajan Ratsutilalle. Tutustumiskohteet päättävät itse ajankohdan ja ohjelman, KuRat tarjoaa kaikkiin tilaisuuksiin kahvit ja esitteitä seuran toiminnasta. Seuraa sähköpostiasi ja seuran nettisivuja!

Horse Show –retkelle!

Kurikan Ratsastajien junnukerho lähtee retkelle Glitnir Helsinki International Horse Showhun lauantaina 18.10. Junnut menevät lauantain ensimmäiseen ja viimeiseen näytökseen, eli sekä lähtö Kurikan torilta että paluu sinne tapahtuu aamuyön tunteina.

Mukaan mahtuu muitakin ja kaikki ovat tervetulleita! Matkan hinta 25e (edestakainen kyyti Helsinkiin) + liput valitsemiisi näytöksiin. Ilmoittautumiset 2.10. mennessä Anne-Marille p. 0400-108282 miel. tekstiviestillä, muista mainita mihin näytöksiin haluat.

Lauantain näytökset:
klo 10 Hevoshullu Lasten Matinea (19-29e)
klo 13 Audi Grand Prix Näytös (49-69e)
klo 18.30 Glitnir Horse Show Viihdeilta (49-69e)
Saatavana myös perhelippuja (SRL-jäsenet). Kokopäivälippu (2-3 näytöstä) –15%.
Ohjelma ja hinnat: http://www.helsinkihorseshow.fi/hihs/content/view/13/lang,fi/

Myös Jalasjärven Ratsastajat järjestää retken Glitnir Helsinki International Horse Showhun lauantaina 18.10. Lähtö Jalasjärveltä klo 6.00 ja paluu n. 22.00. (Kyytiin voi tulla myös matkan varrelta.) Matkan hinta 75 e sisältää: lipun klo 13.00 alkavaan Audi GP- näytökseen ja edestakaisen linja-autokyydin. Mahdollista ostaa kauttamme lippu myös klo 10.00 alkavaan Hevoshullu Lasten Matineaan. Ilmoittautumiset jalasjarvenratsastajat@gmail.com. Lisätietoja numerosta 050-4413990/Pia Pulkkanen. Retkelle ovat kaikki tervetulleita!!

Liikuntaa ja lihashuoltoa aikuisratsastajille

Pohjanmaan ratsastusjaosto järjestää tutustumismahdollisuuden Horsebic-jumppaan 20.9. Seinäjoella ja Pietarsaaressa sekä 21.9. Vaasassa ja Myrkyssä. Horsebic on kaikille sopivaa liikuntaa jossa yhdistyvät ratsastuksen teoria ja fyysinen lajitekniikka, mutta nyt ilman hevosia. Pohkeenväistöjä, laukanvaihtoja ym. harjoitellessa oma kunto karttuu huomaamatta. Horsebic ohjaajana toimii Meri Satama.

Horsebicin yhteydessä on mahdollisuus n. 15 minuutin yksilölliseen opastukseen fysioterapeutin Tiia Alancon tai modernin vyöhyketerapeutin ja jäsenkorjaajan Jaana Järvisen ohjauksessa. Ohjaajat ratsastavat myös itse, jolloin he painottavat erityisesti niitä kehon alueita, jotka vaativat erityistä huomiota ratsastajilta. Tiia Alanco antaa ohjeita lihasten vahvistamisen ja venyttelyn osalta ja Jaana Järvinen avaa ongelmakohtia nikamien ja vyöhykeratojen suhteen.

Lisätietoja, aikataulut ja hinnat Pohjanmaan ratsastusjaoston nettisivuilla syyskuun seuratiedotteessa. Ilmoittautumiset 12.9. mennessä aluesihteerille tuula.poyhia(at)ratsastus.fi.

Peuhupäivä lokakuussa

Kurikan kaupungin liikuntatoimi järjesti viime vuonna suurta suosiota saavuttaneen Peuhupäivän, jossa koko perhe on saanut liikkua yhdessä. Peuhupäivä järjestetään 17.10. klo 16.30-19.30 Monnarilla. KuRat on tapahtumassa mukana ainakin keppihevosten merkeissä!

Peuhupäivän aikana perheet kiertävät urheiluseurojen järjestämissä erilaisissa toiminnallisissa pisteissä. Jokaiselta pisteeltä perhe saa merkinnän passiin. Kun passi on täynnä, perhe saa palkinnoksi ilmaisen perhelipun Molskikseen.

Keppihevosharrastajien alajaosto

Nyt perustetaan keppihevosharrastajien alajaosto! Kurikan Ratsastajien kaikki keppariharrastajat ystävineen ovat tervetulleet Keppari-alajaoston perustavaan keppikokoukseen. Keppihevostoiminnasta kiinnostuneiden toivotaan ilmoittautuvan 21.9. mennessä KuRatin sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net, että saadaan perustava keppikokous vireille.

Keppari-alajaosto on epävirallinen puuhastelujaosto perheen pienimmille. Seurajäsenyyttä ei vaadita. Perustavan keppikokouksen aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin. Tulossa myös keppihevoskilpailut.

Kauden päättäjäiset

Kurikan Ratsastajien kauden päättäjäisiä vietetään perjantaina 24.10. myöhemmin ilmoitettavassa paikassa. Ohjelmassa mielenkiintoinen luento, seuramestaruuskisojen pokaalien ja mitalien jako, valokuvakisan ja ideakilpailun tulosten julkistaminen ja palkintojenjako sekä perinteiset palkitsemiset.

Jos sinulla on ehdotus palkitsemisten suhteen, kerro ehdotuksesi perustelujen kera seuran sähköpostiin syyskuun loppuun mennessä! Perinteisesti on palkittu vuoden hevonen tai poni sekä ahkeria seuratoimijoita. Palkitseminen voi kohdistua myös seuratoiminnan kannalta merkittävään tekoon tai ideaan.

Valokuvia kalenteriin

Valokuvakisa on päättynyt, mutta kalenteria varten voi vielä halutessaan lähettää kuvia syyskuun ajan. Kalenterikuvat lähetetään seuran sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net 30.9. mennessä.

Apassionataan helmikuussa

Kurikan Hevosystävät on tilannut vinon pinon lippuja Apassionata-hevosshowhun lauantaille 7.2.2009. Hevosystävät järjestävät myös linja-autokuljetuksen tapahtumaan. Lippujen hinnat hinnaston mukaan, kuljetus vielä avoin. Myös KuRat-jäsenillä on mahdollisuus lähteä Hevosystävien matkalle. Lisää tietoa hinnoista ja ilmoittautumisesta myöhemmin.

Aluevalmennukset 2009

Ensi vuoden aluevalmennusrenkaisiin haku lähestyy. Kouluratsastuksen katsastus järjestetään 7.-8.11. ja esteratsastuksen 25.-26.10. Molempien katsastusten paikka on vielä avoin. Kouluratsastuksen aluevalmentajana toimii tuttuun tapaan Kiki Nyberg ja estevalmentajana ensi vuodesta lähtien Veikko Heikkilä. Tietoa aluevalmennuksista ja ohjeet hakemiseen Pohjanmaan ratsastusjaoston nettisivuilla http://www.ratsastus.fi/pohjanmaa. Aluevalmennuksista voi kysellä lisätietoja myös Mapelta, maria.rikala(at)netikka.fi tai 040-5097931.

Uusi talkoojärjestelmä käytössä

Kilpailujen ja tapahtumien talkooväeksi ilmoittautuminen on uudistunut! Kokeilemme ottaa käyttöön leipomisvuorolistan tapaisen listan, johon talkoovuorot varataan viimeistään viikkoa ennen kisoja. Nettisivuilla on kaksi talkoolistaa. Toiseen merkitään jäsenten tekemät talkoopäivät ja toiseen tulee lista tulevista tapahtumista ja tarvittavasta talkootyöstä. Jälkimmäisestä voi varata talkoovuoroja leipomislistan tapaan ilmoittamalla siitä Mapelle (maria.rikala(at)netikka.fi).

Listat otettiin käyttöön elokuun kisoista lähtien ja ne löytyvät arkiston lomakkeista kuten leipomisvuorolistakin. Arkisto: http://www.kurikanratsastajat.net/lomakkeet.html. HUOM! Alkuvuoden tapahtumista puuttuu paljon talkoolaisia. Mikäli nimesi puuttuu listalta, ilmoita Mapelle puuttuvat talkoopäiväsi. Mapelle voi myös ilmoittautua avuksi listan (ja yleensäkin nettisivujen) ylläpitoon, jos päivitystahti tuntuu liian hitaalta :)

Tulevia seurakisoja

Seuraestekisat Myllykylän kentällä sunnuntaina 21.9. klo 11 alkaen.
Luokka 1 40cm, arv. 367.2 (A2/A2) pikkujunnujen seuramestaruus
Luokka 2 50-60cm, arv. 367.2 (A2/A2)
Luokka 3 70cm, arv. 367.2 (A2/A2)
Luokka 4 70/80cm, arv. 367.2 (A2/A2) junioreiden ja senioreiden seuramestaruus
Luokka 5 90cm, arv. 367.2 (A2/A2)
- Ellei toisin mainita, luokat ovat avoimia ratsukoille, jotka ovat kuluvalla kaudella kilpailleet enintään 20cm korkeampia luokkia. Esim. ratsukko, joka on kisannut 80cm, saa osallistua 60cm ja isompiin luokkiin.
- Juniorit ja seniorit kilpailevat seuramestaruudesta luokassa 4 siten, että aluetasolla kilpailemattomat ratsukot hyppäävät 70cm luokan alussa. Aluetasolla kilpailleet hyppäävät 80cm, samoin kaikki muut ratsukot kuin seuramestaruudesta kisaavat.
- Ilmoittautuminen to 18.9. mennessä seuran puhelimeen 040-7030943 tai sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net. Muista mainita, mikäli ratsastat ponilla!
- Luokissa 1-2 enintään 3 starttia/hevonen, muuten enintään 2 starttia/hevonen.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 7e/luokka. Jälki-ilmoittautuminen +2e.
- Osallistujilta vaaditaan seurajäsenyys, joka on tarvittaessa pystyttävä todistamaan (jäsenkortti).
- Kilpailuissa noudatetaan SRL:n sääntöjä, ellei kutsussa toisin mainita. Hevosten rokottamista SRL:n sääntöjen mukaan suositellaan. Vuoden 2009 alusta lähtien rokotustodistus on esitettävä kansliassa.
- Huom! Kilpailut järjestetään, mikäli ratsastajia ja talkooväkeä ilmoittautuu riittävästi määräaikaan mennessä.
- Talkooväen ilmoittautumiset 14.9. mennessä maria.rikala(at)netikka.fi. Kerro, mihin aikaan ja mihin tehtäviin olet käytettävissä ellei kaikki sovi. Myös toiveita voi esittää.

Seurakoulukisat Myllykylän kentällä sunnuntaina 29.9. klo 11 alkaen.
Luokka 1 Anu Rannon helppo Ö, avoin aloitteleville ratsukoille
pikkujunnujen seuramestaruus
Luokka 2 C-merkin kouluohjelma, avoin kaikille
junioreiden ja senioreiden seuramestaruus
Luokka 3 Helppo B:0, avoin kaikille
junioreiden ja senioreiden seuramestaruus
- Ilmoittautuminen to 26.9. mennessä seuran sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net.
- Junioreiden ja senioreiden seuramestaruus ratkaistaan luokissa 2 ja 3 siten, että aluetasolla kilpailemattomat ratsukot kilpailevat mestaruudesta luokassa 2 ja aluetasolla kilpailleet luokassa 3. Tulosprosentit ratkaisevat mestaruussijoituksen.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 7e/luokka. Ei jälki-ilmoittautumisia.
- Enintään enintään 2 starttia/hevonen.
- Talkooväen ilmoittautumiset 21.9. mennessä maria.rikala(at)netikka.fi. Kerro, mihin aikaan ja mihin tehtäviin olet käytettävissä ellei kaikki sovi. Myös toiveita voi esittää.

Jäsenet voivat halutessaan järjestää enemmänkin seurakilpailuja, lisätietoja ja ohjeita saa johtokunnalta. Kilpailujen tulee olla SRL:n sääntöjen mukaiset. Kilpailukutsut tarkistaa Maria Rikala (maria.rikala(at)netikka.fi).

Tervetuloa kisaamaan! Kisakutsut KuRatin nettisivuilla.