Maaliskuun jäsentiedote
Johtokuntaan uusia jäseniä

Kurikan Ratsastajien kevätkokous järjestettiin 8.2. Kokouksessa valittiin johtokuntaan uusina jäseninä Sanna Käkelä-Petäys, Janni Yli-Vainio ja Harri Kytölä. Kirsti Mäki-Paavola jatkaa puheenjohtajana sekä Tiina Ahola ja Maria Rikala jäseninä. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2008 toimintakertomus sekä toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2009. Asiakirjoihin voi tutustua nettisivujen arkistossa.

Johtokunta esittäytyy

Kirsti Mäki-Paavola, puheenjohtaja, kenttähanke
Olen Kirsti Mäki-Paavola ja olen harrastanut pienestä pitäen hevosia. Oma kauramoottori on hyrissyt tallissa vuodesta -94 lähtien. Olen hevosten suhteen ennakkoluuloton, tallissa on ollut suokkia, puokkia, lv, varsa, vanha hevonen jne. Tällä hetkellä perheeseemme kuuluu mieheni Jounin ja poikani Joonaksen lisäksi Annette 12v. ja Eerika 9v. sekä heidän poniruunansa Pyrykylän Myrsky ja SH -tamma Ankeliena.

Tiina Ahola, varapuheenjohtaja, valmennusvastaava
Perheeseemme kuuluu mieheni Matti, lapset Sonja 12v, Laura 6v, koira, pari kissaa, saksalainen ratsuponi Vara sekä Lewizerponi Farinzucker. Toimin yksityisyrittäjänä mieheni kanssa kello- ja kulta-alan vähittäisliikkeessä Kurikassa. Olen ollut lähes neljäkymmentä vuotta hevoshullu, mutta vasta muutama vuosi sitten mahdollistui oman hevosen hankinta. Kurikan Ratsastajien johtokuntaan minut valittiin viime vuonna.

Sanna Käkelä-Petäys, tiedotus
Uusvanha johtokuntalainen. Olen aikaisemmin toiminut Kurikan Ratsastajissa ainakin puheenjohtajana, jäsensihteerinä, sihteerinä ja juniorivastaavana. Nyt vuoden huilaustauon jälkeen olen taas inolla mukana johtokunnassa, tällä kertaa tiedottajan roolissa.
Hevostellut olen noin 20 vuoden ajan. Omassa tallissa asustaa kolme omaa kauramoottoria ja kolme vierasta hevosta täyshoitopaikalla. Ratsastelen lähinnä omaksi iloksi maastossa ja takapihan kentällä. Kilpailut ovat tulleet tutuiksi oikeastaan vaan järjestävänä osapuolena, mutta eihän sitä ikinä tiedä, jos vaikka tätikin innostuisi kisaamaan..;).
Ammatiltani olen nuoriso-ja vapaa-ajan ohjaaja sekä lasten ja nuorten erityisohjaaja. Työskentelen nuorisokodissa.

Janni Yli-Vainio, harrastevastaava
Hei kaikki seuran uudet ja vanhat jäsenet!
Moni varmaan tunteekin jo ennestään, mutta tässä muille pientä esittelyä =) Elikkä Janni Yli-Vainio, tänä vuonna aloitin Kurikan ratsastajien harrastevastaavana, viime vuonna pidin huilia johtokunnasta, mutta sitä ennen toimin kolme vuotta nuorisovastaavana. Oma suomenhevonen ratsukantakirjaori (mainostusta =D ) Knut, eli tutummin Juntti, joka on tietysti maailman komein, mahtavin ja yksinkertaisesti paras =D (omistajan hieman puolueellinen mielipide =) ).
Suurin osa vapaa-ajasta taitaa kulua Juntin kanssa harrasteluun, mutta lisäksi auttelen muutamalla tallilla tallitöissä ja olen käynyt tammikuussa alkaneessa horsebicissä (jonne mahtuus vielä osallistujia! Mukaan vaan kaikki;hauskaa on!). Yhdistystoiminnassa olen myös mukana KuRatin lisäksi Haku Päällä-hommissa. Tänä vuonna lipunmyyntiasioita laitettu meikäläisen kontolle, joten innokkaita lipunmyyjiä meidän seurasta toivotaan tapahtumaan, niin saadaan seuran kassaa kartutettua =) Pian aloitan myös menestyvä tapahtumantuottaja-koulutuksen ja ehkä saan sieltä sitten hyviä ideoita seuran tapahtumien toteuttamiseen =)
Kotonani asustaa lisäkseni kaksi huomionkipeää maatiaiskissaa, Santtu (jota luultiin aluksi pojaksi, mutta se olikin tyttö =D ) ja Saku. Yksi karvaisista vauvoistani, sekarotuinen ylienerginen koira Jesse, asuu miesystäväni, Markon luona Ilmajoella. Jos jollakin on tapahtuma-, koulutus-, tai muita ideoita seuran toimintaan voi niistä laittaa sähköpostia tai vaikka soittaa mulle, niin katsotaan mitä saadaan toteutettua!

Maria Rikala, webmaster, kilpailu- ja valmennusvastaava, tiedotus
Se Mape, joka vastaa kaikkiin kisaamiseen liittyviin kysymyksiin. Estetuomari, ratamestari ja atk-erikoisasiantuntija. Hevosharrastus on kestänyt parikymmentä vuotta ja KuRatin toiminnassa olen ollut mukana suunnilleen yhtä kauan. Johtokuntaan tulin mukaan joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla ja olen toiminut sihteerinä, tiedottajana, webmasterina sekä kilpailu- ja valmennusvastaavana.
Ammatiltani olen toimittaja, mutta entiseen elämään kuuluu myös tallihommia Saksassa ja Etelä-Suomessa. KuRat-toiminnan lisäksi järjestelen kisoja Pro Horse Races –seurassa ja hoidan tiedotusta Pohjanmaan Ratsastusjaoston hallituksessa. Kun tätiharrastaja joskus ehtii kökkähommista itsekin radoille, kisakaverina toimii pääasiassa toriponi Lyyli, joka on täysin vakuuttunut, että kilpailujen perimmäinen tarkoitus on yleisön viihdyttäminen.

Harri Kytölä, nuorisovastaava
Olen 18-vuotias opiskelija Kurikasta. Olen nyt ensimmäistä vuotta johtokunnassa. Valmistun huhti-toukokuussa 2009 Ilmajoelta nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajaksi ja luultavasti jatkan opiskeluja AMK-sosionomi opintojen pariin. Tällä hetkellä työskentelen nuorisotalo Kurnulla. Hevosharrastukseni aloitin jo pienenä, mutta on tätä nykyä lähinnä satunnaista ratsastelua muitten hevosilla ajanpuutteen vuoksi. Tulevaisuuden haaveena on panostaa entistä enemmän ratsastukseen ja hankkia vielä oma kilpahevonen?

Kilpailukutsuja

Kouluratsastuksen seurakilpailut Kauppilan maneesilla lauantaina 7.3. klo 11 alkaen.
Luokka 1 Anu Rannon helppo Ö, avoin aloitteleville ratsukoille
Luokka 2 C-merkin kouluohjelma, avoin kaikille
Luokka 3 K.N. Special, avoin kaikille
- Ilmoittautumiset ke 4.3. mennessä seuran sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 8e/luokka. Ei jälki-ilmoittautumisia.
- Helppo Ö-luokassa enintään 3 starttia/ hevonen, muuten enintään 2 starttia.
- Osallistujilta vaaditaan seurajäsenyys (tarvittaessa todistettava jäsenkortilla tai jäsenmaksun kuitilla). Hevosten tulee olla SRL:n sääntöjen mukaisesti rokotettuja. Rokotustodistukset esitetään kansliassa.
- Huom! Kilpailut järjestetään, mikäli ratsastajia ja talkooväkeä ilmoittautuu riittävästi määräaikaan mennessä. Talkooväen ilmoittautumiset seuran sähköpostiin viimeistään la 28.2. Kilpailujen vastuuhenkilö on Kirsti Mäki-Paavola.

Tervetuloa matkaratsastuksen kilpailuharjoituksiin sunnuntaina 15.3.2009. Kilpailupaikkana on Luoman Torppa Kurikan Kampinkylässä (osoite: Kuusistontie 12, 61300 Kurikka).
LUOKKA I: 30 km ihanneaikaratsastus
- Lähtö klo 12
- Nopeus 8-12 km/h
- Avoin kaikille
LUOKKA II: 15 km ihanneaikaratsastus
- Lähtö klo 13
- Nopeus 8-12 km/h
- Avoin kaikille
LUOKKA III ”MINI”: 5 km ihanneaikaratsastus
- Lähtö klo 14
- Nopeus 6-12 km/h
- Avoin kaikille (tähän luokkaan voi osallistua myös esim. ajaen, hiihtoratsastaen, tai vaikka ilman satulaa)
Erityismääräykset:
- Ilmoittautumiset 11.3 mennessä sähköpostilla posti(at)kurikanratsastajat.net, tai puhelimitse numeroon 040- 74 59 360 (myös tiedustelut)
- Lähtömaksut 8 euroa/ luokka
- Hevosten tulee olla SRL:n sääntöjen mukaisesti rokotettuja. Rokotustodistukset esitetään kansliassa.
- Seurajäsenyyttä tai green cardia suositellaan (muutoin kilpailija vastaa täysin vakuutusturvastaan)
- Kaikki hyväksytyn tuloksen saadut ratsukot palkitaan ruusukkeella. Lisäksi palkitaan kilpailujen paraskuntoisin hevonen.
- Kilpailupaikalla toimii kanttiini
- Osoitteesta www.matkaratsastus.fi löydät lisää tietoa lajista

Esteratsastuksen seurakilpailut Kauppilan maneesilla sunnuntaina 29.3. klo 11 alkaen.
Luokka 1 Ristikkoluokka, arv. A.0.0
Luokka 2 40-50cm, arv. A.0.0
Luokka 3 60cm, arv. 367.2 (A2/A2)
Luokka 4 70-80cm, arv. 367.2 (A2/A2)
- Ilmoittautumiset to 26.3. mennessä seuran puhelimeen 040-7030943 tai sähköpostiin posti(at)kurikanratsastajat.net. Muista mainita, mikäli kilpailet ponilla!
- Luokat ovat avoimia siten, että ratsukko voi kilpailla enintään 20cm pienemmässä luokassa, johon se on kuluvalla kaudella korkeimmillaan osallistunut. Esim. 80cm-luokkaan osallistunut ratsukko saa kilpailla 60cm ja suuremmissa luokissa.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 8e/luokka. Jälki-ilmoittautuminen +4e.
- Luokissa 1-3 enintään 3 starttia/ hevonen, muuten enintään 2 starttia.
- Huom! Kilpailut järjestetään, mikäli ratsastajia ja talkooväkeä ilmoittautuu riittävästi määräaikaan mennessä. Talkooväen ilmoittautumiset seuran sähköpostiin viimeistään su 22.3. Kilpailujen vastuuhenkilö on Maria Rikala.

Junnukerho kokoontuu!

Junnukerhon ensimmäinen tämän vuoden kokoontuminen sunnuntaina 15.3.2009 klo 15.00 Harri Kytölän luona osoitteessa Suutarintie 1 B 9, 61310 Panttila. Käynnistetään junnukerhon toiminta ripeästi suunnitellen tulevaa toimintaa ja tämän vuoden hevostapahtuma-kohdetta! Tervetuloa mukaan uudet ja vanhat 13-18-vuotiaat Kurikan Ratsastajien nuoret!

Muutos valmennusten kulukorvauskäytäntöön

Myllykylän kenttähankkeen myötä kuluja tulee olemaan tänä vuonna paljon normaalia enemmän ja tuloja vastaavasti vähemmän, koska oma kenttä ei ole käytössä remontin aikana. Todennäköistä siis on, että vuodelta 2009 maksettavia valmennusten kulukorvauksia tullaan maksamaan ehkä huomattavastikin vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kulukorvausten määrä riippuu siitä, miten aktiivisesti jäsenet keräävät varoja talkootyöllä. Lisenssi- ja lähtömaksut korvataan joka tapauksessa kuten ennenkin.

Myllykylän kenttäprojektin vuoksi talkoosysteemiä muutetaan hieman vuodeksi 2009. Valmennusten kulukorvausta voidaan myöntää muut ehdot täyttäville seuran jäsenille, jotka ovat osallistuneet seuran talkoisiin vähintään viisi kertaa kauden aikana. Talkoot voivat olla esim. kisojen järjestelyä, leipomista tai kenttätöissä auttamista, joista tiedotetaan ja sovitaan aina erikseen. Talkoo- ja leipomisvuorojen varauslistat löytyvät nettisivujen arkistosta.

Kilpailujen kulukorvauskäytäntö säilyy ennallaan. Lue lisää nettisivuilta:
Kilpailujen kulukorvaus
Valmennusten kulukorvaus
Hakulomakkeet ja valmennuspäiväkirja

Ilmoittautuminen alueen cup-kilpailuihin

Pohjanmaan alueen cup-kilpailuihin ilmoittaudutaan Anna Svarvarille anna_svarvar(at)hotmail.com osakilpailuin ilmoittautumisajan puitteissa. Ilmoittautuminen on voimassa myös kyseisen cupin myöhemmissä osakilpailuissa, eli Annalle ei tarvitse ilmoittautua kuin ennen ensimmäistä osakilpailua, johon aikoo osallistua. Lue cup-säännöt http://www.ratsastus.fi/pohjanmaa.

Esteratsastuksessa kilpaillaan Agrimarket estecupissa tasolla 100-115cm (avoin kaikille) ja pikkucupissa tasolla 90-100cm (avoin poniratsukoille ja junioreille). Kouluratsastuksessa kaikille avoin Horse Shop koulucup ratsastetaan helppo A-tasolla sekä poniratsukoiden ja junioreiden pikkucup helppo B-tasolla. KuRat on maksanut aluecupien osallistumismaksun niin, että cupeihin voivat osallistua kaikki halukkaat jäsenet. Sh-cupissa kilpaillaan esteratsastuksessa 80-90cm tasolla ja koulussa helppo C-B-tasolla.

Eepee Agrimarket estecup
8.3. IR/ Ilmajoki
21.3. J-PR/ Pietarsaari
9.5. MYRA/ Ylistaro
28.6. K-GR/ Kokkola
4.-5.7. NURK/ Uusikaarlepyy (finaali)

Horse Shop koulucup
14.-15.3. IR/ Ilmajoki
9.5. Korsholms
13.6. VH/ Vaasa
12.9. PeRa/ Veteli (finaali)

Minimani SH-cup
8.3. IR/ Ilmajoki (este)
17.5. AR/ Alavus (koulu)
6.6. KaRS/ Alahärmä (koulu)
12.7. VKR/ Korsnäs (este)

Hevoshullu Powercupin seurakarsinta

Hevoshullu Powercupin seurakarsinta järjestetään tarvittaessa Kurikassa kesäkuun alkuun mennessä. Jos haluat osallistua Powercupiin, ilmoittaudu kilpailuvastaavalle maria.rikala@netikka.fi miel. 15.3. mennessä. Seurakarsinnan taso: koulu helppo C + esteet 85cm pikkuponit/ 90cm isot ponit/ 95cm hevoset. Hevoshullu Powercup on avoin poni- ja junioriratsukoille tietyin rajoituksin. Katso säännöt http://www.ratsastus.fi.

Piia Pantsu valmentaa Myrkyssä

Piia Pantsu saapuu jälleen valmentamaan Myrkkyyn 20.-21.3. Pantsu pitää molempina päivinä viisi valmennustuntia (kesto 1h 15min). Perjantaina tehdään puomityötä ja lauantaina hypätään esteitä. Valmennukset alkavat Myrkyn maneesissa perjantaina iltapäivällä ja lauantaina aamulla. Myös yleisö on tervetullutta seuraamaan valmennuksia. Päivälippu maksaa 10 euroa ja kahden päivän lippu 15 euroa. Paikalla toimii kanttiini.

Liikuntaleiri Ilmajoella 28.-29.3.

"Liikkuen lisää kavereita, yhdessä harrastaen opitaan enemmän"

Ilmajoen ratsastajat ry:n Junioriteam järjestää Pohjanmaan alueen ratsastusseurojen n. 13-19-vuotiaille nuorille liikuntaleirin, jonka tavoitteena on innostaa nuoria liikkumaan enemmän. Tule mukaan tutustumaan lähiseurojesi muihin nuoriin ja kokeilemaan eri liikuntalajeja hyvässä seurassa. Lajeissa on ammattitaitoiset vetäjät tai osaavia ja aktiivisia lajin harrastajia ohjaamassa.

Paikka: Etelä-Pohjanmaan opisto, Ilmajoki
Ajankohta: 28.-29.3.2009, lauantai n. klo 9.30- sunnuntai n. klo 18.00
Lajit: hapkido, tanssi, salibandy, lentopallo, jooga ja horsebic (lajeihin saattaa tulla pieniä muutoksia)
Hinta: 20 e (sis. majoituksen, ruokailut, lajeihin tarvittavat välineet,vakuutuksen)

Ilmoittautumiset 14.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen minna.laitila91@luukku.com tai puhelinnumeroon 0400-498992 / Minna Laitila (parhaiten tavoittaa klo 16 jälkeen). Ilmoittautumisen yhteydessä kerro nimesi, osoitteesi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, seura, erityisruokavaliot ja ikä. Paluupostina saat kotiisi käytännön tietoa leiristä, leiriohjelman ja listan asioista, jotka tarvitset mukaasi.

Salibandyturnaus lauantaina 18.4.

”Liikkuen lisää kavereita, yhdessä harrastaen opitaan enemmän”

Ilmajoen Ratsastajat ry:n juniorit haastavat Pohjanmaan alueen ratsastusseurat ottamaan toisistaan mittaa salibandyn merkeissä! Kokoa kasaan seuraltasi joukkue tai kaksikin ja tule pelaamaan kannustusjoukkojen kera! Turnauksessa panostamme 13-19 vuotiaisiin nuoriin, mutta järjestämme myös yli 20-vuotiaille senioreille oman sarjan. Harjoitukset pystyyn ja pelaamaan! Parhaille luvassa hyviä palkintoja!

Osallistumismaksu: 10e/joukkue
Sarjat:
Sarja I: 13-19-vuotiaat
Sarja II: yli 20-vuotiaat
Paikka: Ilmajoki-halli, Ilmajoki
Sääntöjä: Säännöt tulevat sähköpostiinne ilmoittautumisen jälkeen.
Muuta: Seuralta saa osallistua max.2 joukkuetta/sarja. Joukkueesta kentällä maalivahti + 4 kenttäpelaajaa, loput vaihtopenkillä. Joukkueen koko on rajaamaton. Joukkueilla on oltava oma varustus. Päivän aikataulu tulee mahdollisimman pian ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen Ilmajoen Ratsastajien nettisivuille ja yhteyshenkilön sähköpostiin. Peliaika 2x 15 min. Välissä n.10 minuutin erätauko.
Kaikkien joukkueen jäsenten on edustettava samaa ratsastusseuraa.

Ilmoittautumiset mieluiten sähköpostilla osoitteeseen minna.laitila91@luukku.com tai puhelinnumeroon 0400-498 992/Minna Laitila. Mainitse joukkueen kokoonpano(nimet ja iät), seura, sarja, yhteyshenkilö (sähköposti, postiosoite ja puhelinnumero). Viimeinen ilmoittautumispäivä on maanantaina 6.4. Tervetuloa! Ja nyt jo äkkiä treenaamaan!

Hevosten rokotuksesta uusi ohje vuodelle 2009

Kansalliset ja aluekilpailut
1. Kaikki hevoset, joilla aiotaan osallistua kansallisiin- tai aluekilpailuihin on rokotettava perus- ja tehosterokotteilla seuraavasti:
- Ensimmäinen perusrokote, jonka jälkeen toinen perusrokote 21 – 92 vrk kuluessa ensimmäisestä perusrokotteesta.
- sen jälkeen ENSIMMÄINEN tehosterokote 6 kk (+21 vrk) TOISESTA PERUSrokotteesta. (UUSI sääntö. Koskee hevosia, joiden jälkimmäinen perusrokote on annettu 1.1.2009 jälkeen.).
- Hevonen voi osallistua kansalliseen- ja aluekilpailuun kun molemmat perusrokotukset on annettu, vaikka ensimmäistä tehosterokotusta ei oli vielä annettu, edellyttäen, että jälkimäisestä perusrokotuksesta on kulunut vähintään 7 vrk ja enintään 6 kk (+21 vrk)
- Ensimmäisen tehosterokotteen jälkeen hevoselle tulee antaa enintään vuoden (365 vrk) välein seuraavat tehosterokotteet.
- Hevoset, joiden molemmat perusrokotteet on annettu ennen 31.12.2008 ja tehosterokotteet sen jälkeen enintään vuoden (365 vrk) välein, voivat osallistua kansalliseen ja aluekilpailutoimintaan.
- Viimeisestä rokotteesta tulee aina olla kulunut vähintään 7 vrk FEI kilpailupaikalle saavuttaessa.

Käytännössä tämä muuttaa rokotussääntöämme siten, että 2 perusrokotteen LISÄKSI ensimmäinen tehosterokote pitää tehdä 6 kk sisällä perusrokotteista.

Huom! Hevosen tulee olla SRL:n sääntöjen mukaan rokotettu myös KuRatin seurakisoissa 2009 alusta lähtien. Rokotukset vaaditaan myös mm. IR:n seurakisoissa.

Kisayhteistyö IR:n kanssa

KuRat-ratsukot saavat kilpailla IR:n seurakisoissa jäsenhintaan. Lähtömaksu Ilmajoella on 8 euroa, jäsenille 4 euroa. Alennuksen voi saada osallistumalla talkoisiin Ilmajoen Ratsastajien tapahtumissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saadaksesi lähtömaksut jäsenhintaan, kerro ilmoittautuessasi miten osallistut talkoisiin.

Tilaa Pohjanmaan uutiskirje

Jo vuosia ilmestynyt Pohjanmaan Ratsastusjaoston seuratiedote jäi historiaan vuoden vaihteessa ja tilalle tuli sähköinen uutiskirje. SRL / Pohjanmaan alue alkaa toimittaa noin kerran kuussa ilmestyvää sähköpostiin tilattavaa uutiskirjettä. Uutiskirje sisältää mm. tietoa alueen kilpailuista, koulutuksista ja tapahtumista sekä alueen ajankohtaisia tiedotteita. Ensimmäinen uutiskirje ilmestyy tammikuussa.

Uutiskirje on kaikkien kiinnostuneiden tilattavissa, ja se sisältää varmasti hyödyllistä tietoa kaikille hevosten parissa toimiville – niin harrastajille, kilpailijoille kuin ratsastajien taustajoukoillekin. Tilaus onnistuu helposti alueen internet-sivujen http://www.ratsastus.fi/pohjanmaa oikeassa laidassa olevan linkin ”Tilaa Pohjanmaan uutiskirje” kautta.