Helmikuun jäsentiedote
Tervetuloa vuosikokoukseen!

Kurikan Ratsastajien vuosikokous pidetään sunnuntaina 8.2. klo 17 Lakeuden moottorikelkkailijoitten kerhotilassa osoitteessa Yrittäjäintie 4. Käsitellään sääntömääräiset asiat. Ajo-ohje: Kurikan keskustan suunnasta tullessasi aja Paulaharjuntietä Jurvaan päin noin kilometri liikenneympyrästä (jäähallin ohi), käänny vasemmalle Rakentajaintielle. Noin sadan metrin päästä käännytään oikealle Yrittäjäintielle ja kelkkakerho on vasemmalla. Tervetuloa!

Vuosikokouksen esityslista:
1. kokouksen avaus
2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
4. hyväksytään kokouksen työjärjestys
5. esitetään tilinpäätös, vuosikertomus ja tilintarkastajien lausunto vuodelta 2008
6. päätetään tilinpäätöksen vahvistamisesta ja vastuuvapauden myöntämisestä hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille
7. vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio sekä liittymis- ja jäsenmaksujen suuruudet vuodeksi 2010
8. valitaan hallitukselle puheenjohtaja ja muut jäsenet erovuoroisten tilalle. Erovuoroisia ovat kaksivuotiskautensa jälkeen Marjo Hautaviita ja Mervi Jyllilä. Eroamisesta on ilmoittanut myös Anne-Mari Kalemaa.
9. valitaan yksi tai kaksi tilintarkastajaa ja heille varatilintarkastajat
10. käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat.
Uusi hallitus pitää järjestäytymiskokouksensa heti vuosikokouksen jälkeen

Kokouksesta voi tienata kökkämerkinnän leipomalla sinne suolaista tai makeaa purtavaa. Varaa leipomisvuoro pikimmiten posti(at)kurikanratsastajat.net.

Hevosten rokotuksesta uusi ohje vuodelle 2009

Kansalliset ja aluekilpailut
1. Kaikki hevoset, joilla aiotaan osallistua kansallisiin- tai aluekilpailuihin on rokotettava perus- ja tehosterokotteilla seuraavasti:
- Ensimmäinen perusrokote, jonka jälkeen toinen perusrokote 21 – 92 vrk kuluessa ensimmäisestä perusrokotteesta.
- sen jälkeen ENSIMMÄINEN tehosterokote 6 kk (+21 vrk) TOISESTA PERUSrokotteesta. (UUSI sääntö. Koskee hevosia, joiden jälkimmäinen perusrokote on annettu 1.1.2009 jälkeen.).
- Hevonen voi osallistua kansalliseen- ja aluekilpailuun kun molemmat perusrokotukset on annettu, vaikka ensimmäistä tehosterokotusta ei oli vielä annettu, edellyttäen, että jälkimäisestä perusrokotuksesta on kulunut vähintään 7 vrk ja enintään 6 kk (+21 vrk)
- Ensimmäisen tehosterokotteen jälkeen hevoselle tulee antaa enintään vuoden (365 vrk) välein seuraavat tehosterokotteet.
- Hevoset, joiden molemmat perusrokotteet on annettu ennen 31.12.2008 ja tehosterokotteet sen jälkeen enintään vuoden (365 vrk) välein, voivat osallistua kansalliseen ja aluekilpailutoimintaan.
- Viimeisestä rokotteesta tulee aina olla kulunut vähintään 7 vrk FEI kilpailupaikalle saavuttaessa.

Käytännössä tämä muuttaa rokotussääntöämme siten, että 2 perusrokotteen LISÄKSI ensimmäinen tehosterokote pitää tehdä 6 kk sisällä perusrokotteista.

Huom! Hevosen tulee olla SRL:n sääntöjen mukaan rokotettu myös KuRatin seurakisoissa 2009 alusta lähtien. Rokotukset vaaditaan myös mm. IR:n seurakisoissa.

Aluekisaajat: vuosimaksuista ja lisensseistä

Hevosten vuosimaksuilla on uudet viitenumerot! Suomen Hippoksen uuden rekisteröintijärjestelmän myötä kaikilla ratsuilla on uudet viitenumerot kipassa. Vanhoilla viitteillä maksettaessa vuosimaksu ei päivity. Tarkista, että olet maksanut vuosimaksun oikealla viitteellä, ettei kisoihin ilmoittautuessa tule ikäviä yllätyksiä.

Jäsensihteeri lähettää tänä vuonna lisenssilaskut sähköisesti, joten tarkkaile sähköpostiasi. Näin saadaan laskut nopeammin ja kaikki ehtivät varmasti maksaa ne ennen kisakauden alkua. Lähetäthän jäsensihteerille kuittauksen, että lisenssilaskusi on tullut perille. Jos et ole saanut lisenssilaskua tai sinulla ei ole sähköpostia, ota yhteyttä jäsensihteeriin. Huom! lisenssilaskuja ei voida lähettää ennen kuin seuran jäsenmaksu on maksettu.

Este- ja kouluratsastuksen aluecupit

Jos aiot osallistua kuluvalla kaudella este- tai kouluratsastuksen aluecupiin, ilmoita siitä viimeistään 15.2. mennessä kilpailuvastaava Maria Rikalalle, maria.rikala(at)netikka.fi tai 040-5097931. Seurojen tulee maksaa aluecupien osallistumismaksu ennen ensimmäistä osakilpailua ja maksun suuruus riippuu cupiin osallistuvien ratsastajien määrästä. Suomenhevoscupiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

Kulukorvauksia jaettiin yli YLI 2100e

Vuoden 2008 kilpailujen ja valmennusten kulukorvauksia maksettiin kaikkiaan 11 henkilölle yhteensä 2124,20 euroa. Aluekilpailulisenssi maksettiin takaisin kuudelle. Kilpailujen lähtömaksuja palautettiin kuudelle, yhteensä 230 euroa. Lähtömaksu palautettiin alueluokista, joissa ratsukko sijoittui sekä joukkuemestaruusluokista.

Valmennuskuluja korvattiin yhdeksälle. Hakijat olivat käyttäneet valmennuksiin yhteensä 6034 euroa, josta korvattiin 30 prosenttia eli 1810,20 euroa. Valmennuksiin on panostettu entistä enemmän, sillä kulukorvausten hakijoiden vuonna 2008 valmennuksiin käyttämä rahasumma oli ennätyssuuri, noin puolitoistakertainen vuoteen 2007 verrattuna.

Aluetason ratsastuskilpailuissa Kurikan Ratsastajat sijoittuivat viime vuonna 19 kertaa. Sijoilla oli seitsemän ratsastajaa: Anna Ruohola, Aino Ruohola, Mervi Jyllilä, Tiia Koskela, Maria Rikala, Terhi Pentinmäki ja Hanna Lohikoski.

Alueranking-pisteitä saavutti viisi ratsastajaa, yhteensä 20 pistettä. Kurikkalaisten alueranking-pisteet: Maria Rikala 6 (este), Tiia Koskela 5 (este), Anna Ruohola 4 (1 este + 3 koulu), Terhi Pentinmäki 3 (koulu) ja Aino Ruohola 2 (koulu). Aluemestaruusmitaleita kurikkalaiset saavuttivat yhden: nuorten hevosten hallimestaruushopeaa esteratsastuksessa: Tiia Koskela – Vivaldi.

Valmentautumisintoa ja menestyksekästä kisakautta kaikille myös alkaneelle vuodelle! Kulukorvausten myöntämisehdot säilyvät muuten ennallaan, mutta korvausta saadakseen talkoisiin pitää osallistua vähintään viisi kertaa kauden aikana. Talkoot voivat olla esim. kisojen järjestelyä, leipomista, kenttätyössä auttamista tai muuta sovittua talkootyötä. Kahta leipomisvuoroa ei edellytetä.

Horsebiciin mahtuu vielä

Horsebic on ratsastuksen uusi opetusmetodi. Tiivistettynä, se on ratsastusta ilman hevosta. Lajissa yhdistyvät kaksi asiaa, ratsastuksen teoria sekä fyysinen lajitekniikka. Horsebic-tunnit alkoivat Kurikassa 12.1. Ohjaajana toimii Heidi Salo ja tunnit pidetään Paulaharjun koulun (Koulupolku 3) liikuntasalissa maanantaisin kello 18-19.

Tunnit ovat avoimia kaikille ja tunnin hinta on 5 euroa. Kurikan Ratsastajat maksaa juniorijäsenten osallistumismaksun (jäsenkortti mukaan!) osana junnutoiminnan kehittämishanketta. Varaa etukäteen paikkasi tunnille 040 - 518 4051 tai heidi.salo(at)horsebic.fi, näin varmistat että mahdut ryhmään mukaan (max 15 hlö/ryhmä) tai tarvittaessa voidaan järjestää toinenkin ryhmä. Horsebiciin ilmoittaudutaan aina viimeistään tuntia edeltävänä sunnuntaina.

LIIKUNTALEIRI ILMAJOELLA 28.-29.3.2009
"Liikkuen lisää kavereita, yhdessä harrastaen opitaan enemmän"

Ilmajoen ratsastajat ry:n Junioriteam järjestää Pohjanmaan alueen ratsastusseurojen n. 13-19-vuotiaille nuorille liikuntaleirin, jonka tavoitteena on innostaa nuoria liikkumaan enemmän. Tule mukaan tutustumaan lähiseurojesi muihin nuoriin ja kokeilemaan eri liikuntalajeja hyvässä seurassa. Lajeissa on ammattitaitoiset vetäjät tai osaavia ja aktiivisia lajin harrastajia ohjaamassa.

Paikka: Etelä-Pohjanmaan opisto, Ilmajoki
Ajankohta: 28.-29.3.2009, lauantai n. klo 9.30- sunnuntai n. klo 18.00
Lajit: hapkido, tanssi, salibandy, lentopallo, jooga ja horsebic (lajeihin saattaa tulla pieniä muutoksia)
Hinta: 20 € (sis. majoituksen, ruokailut, lajeihin tarvittavat välineet,vakuutuksen)

Ilmoittautumiset 14.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen minna.laitila91(at)luukku.com tai puhelinnumeroon 0400-498992 / Minna Laitila (parhaiten tavoittaa klo 16 jälkeen). Ilmoittautumisen yhteydessä kerro nimesi, osoitteesi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, seura, erityisruokavaliot ja ikä. Paluupostina saat kotiisi käytännön tietoa leiristä, leiriohjelman ja listan asioista, jotka tarvitset mukaasi.

Tulossa myös nuorille salibandyturnaus 18.4. Lisätietoja myöhemmin!

Kuntohaaste 2009

Jälleen on uusi vuosi ja tavoitteena yhä parempikuntoiset ratsastajat. Onko sinun ratsastusporukkasi tällä kertaa Horse Shown aitiossa? Harjoittelukausi alkaa jo maaliskuussa joten nyt kiireellä porukka kasaan ja kuntotestiin. Kuntohaasteen säännöt, palkinnot ja ilmoittautumisohjeet löydät SRL:n sivuilta.

Tilaa Pohjanmaan uutiskirje

Jo vuosia ilmestynyt seuratiedote jää historiaan vuoden vaihteessa ja tilalle tulee sähköinen uutiskirje. SRL / Pohjanmaan alue alkaa toimittaa noin kerran kuussa ilmestyvää sähköpostiin tilattavaa uutiskirjettä. Uutiskirje sisältää mm. tietoa alueen kilpailuista, koulutuksista ja tapahtumista sekä alueen ajankohtaisia tiedotteita. Ensimmäinen uutiskirje ilmestyy tammikuussa.

Uutiskirje on kaikkien kiinnostuneiden tilattavissa, ja se sisältää varmasti hyödyllistä tietoa kaikille hevosten parissa toimiville – niin harrastajille, kilpailijoille kuin ratsastajien taustajoukoillekin. Tilaus onnistuu helposti alueen internet-sivujen http://www.ratsastus.fi/pohjanmaa oikeassa laidassa olevan linkin ”Tilaa Pohjanmaan uutiskirje” kautta.