Tammikuun jäsentiedote
Hyvää Uutta Ratsastusvuotta 2008!

Riitta Huhta-Koivisto siirtyy Kurikan Ratsastajien puheenjohtajasta aktiiviseksi harrastajaksi. Syyskokouksessa minut valittiin uudeksi pj:ksi. Toivottavasti pystyn olemaan yhtä helposti lähestyttävä, positiivinen ja kannustava kuin Riitta oli, yritän ainakin.

Esittelen lyhyesti vielä itseni, eli olen Kirsti Mäki-Paavola ja olen harrastanut pienestä pitäen hevosia. Oma kauramoottori on hyrissyt tallissa vuodesta -94 lähtien. Olen hevosten suhteen ennakkoluuloton, tallissa on ollut suokkia, puokkia, lv, varsa, vanhahevonen jne. Tällä hetkellä Perheeseemme kuuluu mieheni Jounin ja poikani Joonaksen lisäksi Anneten 11v. ja Eerikan 8v. poniruuna Pyrykylän Myrsky ja SH -tamma Ankeliena.

Vuosi vaihtui ja uuden vuoden kujeet on jo lujan suunnittelutyön alla. Tässä ensimmäisessä jäsentiedotteessa -2008 kerrotaan alkuvuoden tapahtumista. Toimintaa pyritään järjestämään kaiken ikäisille ja tasoisille hevosten ja ratsastuksen harrastajille. Ottakaa rohkeasti yhteyttä minuun tai johtokunnan jäseniin, niin suunnitellaan meille yhdessä aktiivinen ja mukava vuosi harrastuksemme parissa.

t. Kirsti Mäki-Paavola

Jäsenlaskut

Jäsenlaskut tulevat jäsenille suoraan SRL:stä. Hippos nro 1/08 postitetaan 25.1.2008 mennessä jäsenlaskunsa maksaneille jäsenille. Hippos nro 2/08 mukana tulee jäsenkortti. Jäsenmaksut ovat samat kuin viime vuonna:
- täysjäsen: seniori 36 euroa, juniori 34 euroa
- perhejäsen: seniori 20,50 euroa, juniori 18,50 euroa
- kannatusjäsen: 15 euroa
Tietoa jäseneksi liittymisestä ja jäseneduista

Kilpailuluvat

Ratsastajat, joilla on viime kaudella ollut alue- tai kansallinen kilpailulisenssi, saavat tälle vuodelle automaattisesti laskun samasta lisenssistä. Jos haluaa eri lisenssin kuin viime vuonna, siitä pitää ilmoittaa jäsensihteeri Satu Lohikoskelle (satu.lohikoski@jakk.fi tai 040-5376975). Jäsenlasku tulee olla maksettu ennen kuin lisenssilasku annetaan jäsenelle. Aluelupa tulee maksaa viimeistään 20.2. jotta tieto ehtii jäsenkorttiin. Jälkeenpäin maksaneille ei toimiteta uusia jäsenkortteja. Aluelupa maksaa 14e ja kansallinen lupa 100e. Vuoden 2007 lisensseillä voi kilpailla 15.2.2008 asti.

Uusien aluelupien myöntäminen edellyttää koulutuksen ja kokeen suorittamista. Lisäksi ennen luvan myöntämistä ratsastajalla tulee olla hyväksytty suoritus seuratasolta (koulu helppo C ja/ tai este 80cm, ponit 70cm, pikkuponit 60cm). Kilpailusuoritus saa olla enintään yhden vuoden vanha. Jos ratsastajalla on ollut lisenssi viimeksi yli kolme vuotta sitten, hänen tulee suorittaa koe uudestaan. Aluelupakoulutukseen voi osallistua ennen lupaan vaadittavia kilpailusuorituksia, mutta aluelupa myönnetään vasta, kun hyväksytyt suoritukset on saavutettu.

Kurikassa ei tänä vuonna järjestetä omaa koulutusta, koska kysyntää ei ole ollut. Anu Ranto pitää aluelupakoulutuksen Jalasjärvellä 4.2. klo 18 Laulajan Pirjon kotona. Ilmoittautumiset puh. 0400-560949 tai akkijyrkka@netikka.fi.

Hevosten vuosimaksut haetaan Kipasta kohdasta Ratsujen vuosimaksut. Hevosen vuosimaksu on 20 euroa. Kaikki maksut tulee suorittaa vähintään kolme viikkoa ennen kilpailua, jotta voidaan taata tietojen löytyminen Kipasta. Jos maksettuja tietoja ei löydy Kipasta kilpailun viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä, ratsukolla ei ole kilpailuoikeutta.

Muistathan huolehtia myös hevosesi rokotuksista!

Kulukorvauksia jaettiin lähes 1700e

Vuoden 2007 kilpailujen ja valmennusten kulukorvauksia maksettiin kaikkiaan 11 henkilölle yhteensä 1679,40 euroa. Kilpailulisenssi maksettiin takaisin seitsemälle, yhdelle kansallinen lisenssi ja lopuille aluelisenssi.

Kilpailujen lähtömaksuja palautettiin seitsemälle, yhteensä 338 euroa. Lähtömaksu palautettiin alueluokista, joissa ratsukko sijoittui sekä joukkuemestaruusluokista. Valmennuskuluja korvattiin yhdeksälle. Hakijat olivat käyttäneet valmennuksiin yhteensä 3894 euroa, josta korvattiin 30 prosenttia eli 1157,40 euroa.

Kurikan Ratsastajat sijoittuivat aluekisoissa viime vuonna 28 kertaa. Sijoilla oli seitsemän ratsastajaa: Mervi Jyllilä, Anne-Mari Kalemaa, Elina Laakso, Kristiina Peltonen, Maria Rikala, Terhi Pentinmäki ja Hanna Lohikoski.

Alueranking-pisteitä saavutti neljä ratsastajaa, yhteensä 37 pistettä. Kurikkalaisten alueranking-pisteet: Elina Laakso 9 (este), Anne-Mari Kalemaa 3 (este), Terhi Pentinmäki 2 (koulu) ja Maria Rikala 23 (4 este + 19 koulu).

Aluemestaruusmitaleita kurikkalaiset saavuttivat historialliset neljä: kaksi kultaa sekä yhden hopean ja pronssin. Mitalit:
nuorten hevosten hallimestaruuskultaa, koulu: Maria Rikala - Claudia II
nuorten hevosten hallimestaruuskultaa, este: Maria Rikala - Claudia II
suomenhevosten hallimestaruushopeaa, este: Elina Laakso - Nikotus
suomenhevosten aluemestaruuspronssia, este: Elina Laakso - Purtsin Varjo

Valmentautumisintoa ja menestyksekästä kisakautta kaikille myös alkaneelle vuodelle! Kulukorvausten myöntämisehdot säilyvät ennallaan ja ovat luettavissa valmennussivulta ja kilpailusivulta. Hakulomakkeet ja valmiin pohjan valmennuspäiväkirjalle voi tulostaa nettisivuilta arkistosta.

Tulevia valmennuksia

11.-12.1. Aluekouluvalmennus, Jalasjärvi
12.-13.1. Aluekenttävalmennus, Lehtimäki
19.-20.1. Veikko Heikkilä, Ilmajoki
9.-10.2. Alue-estevalmennus, Lehtimäki
9.-10.2. Veikko Heikkilä, Ilmajoki
15.-16.2. Aluekouluvalmennus, Vaasa?
23.-24.2. Aluekenttävalmennus, Alavus
8.-9.3. Veikko Heikkilä, Ilmajoki
14.-15.3. Aluekouluvalmennus
15.-16.3. Alue-estevalmennus, Ilmajoki
15.-16.3. Aluekenttävalmennus, Uusikaarlepyy
11.-12.4. Aluekouluvalmennus
12.-13.4. Veikko Heikkilä, Ilmajoki
18.-19.4. Alue-estevalmennus
26.-27.4. Aluekenttävalmennus, Alavus/Niinisalo
??.8. Alue-estevalmennus, Vaasa?
25.-26.10. Alue-estevalmennus, Lehtimäki (katsastus)
29.-30.12. Alue-estevalmennus
Päivitettävä valmennuskalenteri valmennussivulla.

Tulevia kisoja

Lastenkisat Kauppilan maneesilla lauantaina 15.3. klo 11 alkaen.
Luokka 1 Tehtävärata, avoin 12-vuotiaille ja nuoremmille ratsastajille
Luokka 2 Ristikkoluokka, avoin 16-vuotiaille ja nuoremmille ratsastajille
Luokka 3 Helppo Ö, avoin 16-vuotiaille ja nuoremmille ratsastajille
Luokka 4 Perusmerkin kouluohjelma, avoin 16-vuotiaille ja nuoremmille ratsastajille
- Seurajäsenyyttä tai green cardia suositellaan, muttei pakollinen. Ratsastajan tulee itse huolehtia vakuutusturvastaan.
- Avustajan/taluttajan käyttö sallittu kaikissa luokissa.
- Enintään 3 starttia/hevonen, paitsi pelkkiä tehtäväluokkastartteja enintään 5/hevonen.
- Luokassa 1 palkintoina diplomit, muissa luokissa ruusukkeet. Lisäksi yllätyspalkintoja.
- Lähtömaksu 6 euroa/luokka.
- Ilmoittautumiset mennessä numeroon 046-8882727/ Anne-Mari.

Seuraestekisat Kauppilan maneesilla maanantaina 24.3. klo 12 alkaen.
Luokka 1 Ristikkoluokka, arv. A.0, avoin aloitteleville ratsukoille
Luokka 2 40-50cm, arv. 367.2 (A2/A2), avoin aloitteleville ratsukoille
Luokka 3 60cm, arv. 367.2 (A2/A2), avoin kaikille
Luokka 4 70-80cm, arv. 367.2 (A2/A2), avoin kaikille
- Ilmoittautuminen pe 21.3. mennessä seuran puhelimeen 040-7030943 tai sähköpostiin posti@kurikanratsastajat.net. Talkooväen ilmoittautumiset samoin.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 7e/luokka. Jälki-ilmoittautuminen +2e.
- 60cm ja pienemmissä luokissa enintään 3 starttia/ hevonen, muuten enintään 2 starttia.
- Osallistujilta vaaditaan seurajäsenyys tai green card.
- Huom! Kilpailut järjestetään, mikäli ratsastajia ja talkooväkeä ilmoittautuu riittävästi määräaikaan mennessä.

Seurakoulukisat Kauppilan maneesilla sunnuntaina 20.4. klo 12 alkaen.
Luokka 1 Harrasteluokan kouluohjelma, avoin kaikille
Luokka 2 Helppo C:1, avoin kaikille
Luokka 3 K.N. Special, avoin kaikille
- Ilmoittautuminen to 17.4. mennessä seuran puhelimeen 040-7030943 tai sähköpostiin posti@kurikanratsastajat.net. Talkooväen ilmoittautumiset samoin.
- Lähtömaksu KuRat-jäsenet 5 euroa/luokka, muut 7e/luokka. Ei jälki-ilmoittautumisia.
- Osallistujilta vaaditaan seurajäsenyys tai green card.

Heppakerho kaipaa ohjaajaa

Kurikan Ratsastajien heppakerho kaipaa uutta ohjaajaa. Ohjaajia voi olla myös kaksi, ja he saavat yhteistyössä johtokunnan kanssa itse suunnitella, miten haluavat kerhon toteuttaa.

Heppakerhon ohjaajien koulutuksia järjestetään 25.-26.1. Parkanossa ja 26.-27.1. Alavudella. Molempiin koulutuksiin on 14 vuoden alaikäraja ja viimeinen ilmoittautumispäivä jo 13.1. Seura maksaa koulutuksen enintään kahdelle, jos koulutukseen osallistuja(t) sitoutuu pitämään heppakerhoa vuoden ajan.

Lisätietoja nuorisovastaava Anne-Mari Kalemaalta, p. 046-8882727.

Koulutusta uusille kisaajille

Apua, kisaamaan! -koulutus kilpailu-uraansa aloittaville ja pikkukisaajien vanhemmille järjestetään Kauppilan tallilla lauantaina 1.3. Koulutuksessa käydään läpi kilpailemiseen liittyviä kysymyksiä sekä tutustutaan sääntöihin ja kisakäytäntöihin. Tarkoitus on saada koulutuksesta mahdollisimman käytännönläheinen. Kouluttajana toimii estetuomari ja ratamestari Maria Rikala, jolle voi etukäteen lähettää kysymyksiä, joita koulutuksessa toivotaan käsiteltävän. Koulutus on avoin kaikille. Lisää tietoa helmikuun jäsentiedotteessa.

Uusi johtokunta

Kirsti Mäki-Paavola on Kurikan Ratsastajien uusi puheenjohtaja. Johtokunnassa jatkavat Mervi Jyllilä, Marjo Hautaviita ja Maria Rikala. Uusina jäseninä johtokuntaan valittiin Eija Mäenpää ja Anne-Mari Kalemaa. Erovuoroiset Riitta Huhta-Koivisto, Sanna Käkelä-Petäys ja Janni Yli-Vainio eivät enää olleet käytettävissä. Suuret kiitokset heille arvokkaasta panoksesta seuran toiminnan hyväksi ja lukuisista talkootyötunneista! Uusi johtokunta esittäytyy tarkemmin seuraavassa jäsentiedotteessa.

Uuden johtokunnan yhteystiedot ja vastuualueet.